SEO tips

Kurs Google AdWords cz. 2

Istotna kwestia w etapie tworzenia nowego konta AdWords zaznaczenie odpowiedniej opcji w pytaniu: „Używam Google AdWords do celów biznesowych”. W przypadku zaznaczeniu opcji „nie”, tzn. w sytuacji, kiedy konto Google AdWords będzie używane w prywatnym i niekomercyjnym celu, dla konta będzie naliczany podatek VAT zgodny z stawką obowiązującą w Irlandii (siedziba firmy Google w Europie).

Można utworzyć standardowe konto Google AdWord jak i dla początkujących.

Edycja standardowa umożliwia wykorzystywanie wszystkich funkcji Google AdWords: zaawansowanych opcji licytacji, tworzenia wielu kampanii, sledzenia konwersji i innych. Przy wersji standardowej wymagane jest posiadanie witryny internetowej. W przypadku, kiedy się nie ma witryny internetowej powinno się wybrać wersje dla początkujących (można wówczas stworzyć za darmo prostą wizytówkę firmy).

Generalnie należy wybrać takie słowa kluczowe, które użytkownicy będą wpisywać do wyszukiwarki Google szukając takich usług lub produktów, jakie są oferowane przez naszą firmę.

W reklamie najlepiej zawrzeć takie elementy oferty, który pokażą zalety skorzystania z
mojej oferty i zachęcą użytkownika widzącego reklamę do kliknięcia w reklamę AdWords.

Panel zarządzania AdWords umożliwia:

  • sprawdzanie stanu wyświetlanych reklam Google AdWords i zmianę informacji o koncie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  • edytowanie słów kluczowych i tekstów reklamowych dowolną ilość razy
  • tworzenie szczegółowych raportów, które pokazują koszty, ilości kliknięć i wyświetleń reklamy
  • dostęp do historii płatności, wystawionych faktur za reklamę,

Podsumowanie kampanii to jedna z najważniejszych części panelu zarządzania AdWords. Wyświetla ono ogólne wyniki konta na poziomie kampanii (stan kampanii,  dzienny budżet, statystyki kliknięć, wyświetleń (Wyśw.), wskaźnika CTR (CTR), średniego kosztu CPC (Śr. CPC), kosztu i średniej pozycji (Śr. poz.). w określonym zakresie dat.

Co możemy edytować w panelu konta Google Adwords:

  • możemy edytować teksty reklamowe, dodawać, usuwać i wstrzymywać reklamy
  • określić dzienny budżet kampanii
  • daty zakończenia wyświetlania kampanii lub bezterminowo (do momentu wyczerpania przedpłaty na koncie)
  • dodawać, wstrzymywania i usuwać słowa kluczowe jak również słowa wykluczające
  • edycja słów kluczowych – edycja dopasowań i stawek za kliknięcie CPC wybranych słów kluczowych
  • edycja kierowania geograficznego i językowego kampanii AdWords
  • wybór godzin wyświetlania reklamy
  • aktywowania, wstrzymywania i usuwania miejsc docelowych (dowolna witryna w sieciach partnerskich
  • edycja miejsca docelowe i stawki za kliknięcie
  • standardowe czyli wyświetlaj reklamy w stałych odstępach czasu lub Przyspieszone: wyświetlaj reklamy jak najszybciej
  • preferencje pozycji – naszych badań wynika, że największą sprzedaż reklamy powodują wówczas, gdy są na pozycjach 2-4 w wynikach sponsorowanych – opcja ta nie gwarantuje wyświetlania się reklam na dokładnie wybranych przez nas pozycjach
  • w przypadku stawek dla słów kluczowych, które są zbyt niskie, aby pozwalały na wyświetlenie się reklamy na żądanych pozycjach, reklama po prostu nie będzie się wyświetlać w ogóle
  • ustawienie preferencji pozycji może doprowadzić do znaczącego zmniejszenia liczby wyświetleń i kliknięć związanych ze słowem kluczowym

Wyświetlanie reklamy – dostępne są dwie opcje:
a. Optymalizuj: wyświetlaj częściej reklamy o wyższej skuteczności – w tej opcji system będzie się starał wyświetlać częściej teksty reklamowe o najwyższej skuteczności (czyli najwyższym współczynniku klikalności CTR).
b. Rotuj: wyświetlaj reklamy bardziej równomiernie – w tej opcji system będzie wyświetlał  teksty reklamowe równomiernie bez względu na ich skuteczność mierzoną poziomem CTR.

Narzędzie Wykluczenie witryny i kategorii, pozwala na blokowanie wyświetlania reklam
AdWords w określonych witrynach lub kategoriach stron internetowych Sieci partnerskiej Google (strony internetowe, które wyświetlają na swoich stronach reklamy Google AdWords). Dzięki temu narzędziu można blokować wyświetlanie reklam na witrynach, które według nas przyniosą niski zwrot z inwestycji.

Tematy, które można wykluczyć w interfejsie AdWords:

  • Konflikty i tragedie: konflikty zbrojne i międzynarodowe, przestępczość, policja,  pogotowie, śmierć i tragedie
  • Materiały kontrowersyjne: materiały niepoważne, szokujące, dziwaczne; materiały o zabarwieniu seksualnym; wulgarność i ordynarny język

Typy stron, które można wykluczyć w interfejsie AdWords:

  • Typy sieci: domeny zaparkowane, strony błędów, treści generowane przez użytkowników, fora, sieci społeczne, strony udostępniania obrazów, strony udostępniania plików wideo
  • Wykluczanie adresów IP

Poprzez narzędzie to można określić adresy IP, na których użytkownikom nie powinny
być wyświetlane reklamy AdWords (np. w przypadku, kiedy podejrzewasz, że Twój
konkurent może generować niepotrzebne wyświetlenie i kliknięcia dla Twojej reklamy).
Adresy IP można definiować na poziomie kampanii. W narzędziu można wprowadzić
maksymalnie 20 adresów IP lub bloków adresów.

Panel Google AdWords posiada również narzędzia:

  • Narzędzie propozycji słów kluczowych
  • Narzędzie prognozy odwiedzin
  • Narzędzia diagnostyczne dla reklam
  • Narzędzie podglądu reklam
  • Odrzucone reklamy niezgodne z regulaminem
  • Raporty skuteczności kampanii i grup reklam z określonego przedziału czasu, można je zapisać jako szablony i następnie są one automatycznie generowane i pobierane w panelu konta lub wysyłane na wskazany adres e-mail.

Każdy raport stworzony w Centrum Raportów może być następnie  wyeksportowany do formatów: .csv (programu Excel), .csv, .tsv , xml jak również otworzony jako Arkusz kalkulacyjny Google.

Można również połączyć konto Google AdWords z darmową aplikacją Google do mierzenia ruchu internetowego na witrynie internetowej  Google Analytics.

Za pomocą darmowej aplikacji Google Analytics można:

 

  • stwierdzić, skąd trafiają do nas wartościowi użytkownicy, którzy są zainteresowani naszymi produktami i usługami, spędzają dużo czasu na naszej stronie;
  • okreslic potencjał poszczególnych kanałów zdobywania uytkowników i potencjalnych klientów
  • porównywać efektywność poszczególnych kanałów zdobywania ruchu internetowego .

Wklej przedstawiony w ramce kod HTML do źródła każdej podstrony internetowej, którą chcesz sledzić. Skopiowany kod HTML wklej na końcu treści swojej strony internetowej, bezpośrednio przed tagiem zamykajacym </body> każdej podstrony swojej witryny.

Dopasowanie przybliżone – opcja domyślna w koncie AdWords. Przy dodaniu danego słowa w dopasowaniu przybliżonym, reklama Google AdWords będzie się wyswietlała nie tylko, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę dodane przez nas słowo kluczowe, ale również wyrazy bliskoznaczne z słowem przez nas dodanym, a nawet te w sytuacji, kiedy wpisze inną formę tego słowa kluczowego (np. dodaliśmy wyraz w liczbie pojedynczej, więc reklama może się również pojawić dla liczby mnogiej)..

Jeżeli na liście słów kluczowych widnieją ogólne frazy, takie jak „używane opony” w
dopasowaniu przybliżonym, to reklamy mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania słów „używane” i „opony” w dowolnej kolejności, również w połączeniu z synonimami, formami liczby mnogiej, itp.

Dopasowanie do wyrażenia – “używane opony”, reklama zostanie wyswietlona, kiedy użytkownicy będą szukac frazy zawierającej słowa „używane” i „opony” w takiej własnie kolejności w jakiej mamy te słowa w frazie .

Dopasowanie ścisłe – reklama wyświetla się tylko na takie zapytania użytkownika, które
dokładnie odpowiadają wybranym przez nas słowom kluczowym, np
[używane opony]

Wykluczające słowa kluczowe (w dopasowaniu przyblionym)
-tanie książki

Wykluczające słowa kluczowe dopasowywane do wyrażenia
-„darmowe szablony”

Wykluczające, sciśle dopasowane słowa kluczowe np.
-[darmowe szablony]

Najważniejsze, odpowiedni dobór słów kluczowych:

 

  • słowa kluczowe, które określają najlepiej to, czym Twoja firma się zajmuje;
  • słowa kluczowe, poprzez które użytkownicy będą wyszukiwać firmy takiej jak Twoja w Google;
  • słowa kluczowe, które są dla Ciebie najbardziej zyskowne (Jeżeli masz wiele fraz do wyboru wybieraj te, poprzez które są szukane usługi lub produkty, na których najwięcej zarabiasz)
  • słowa kluczowe, które są dla Ciebie ważne

W promocji małej firmy w Internecie największą rolę odgrywają oczywiście lokalne słowa kluczowe (tzn. związane z konkretnym obszarem – np. „fryzjerzy Kraków”, „usługi   transportowe małopolskie”).

Słowa kluczowe, które najlepiej określają Twój biznes nie zawsze są tymi samymi,
których używa potencjalny klient to poszukiwania tego typu usług i produktów w
wyszukiwarkach internetowych. Ważne jednak, abyś na swój biznes patrzył oczyma
swojego klienta. Używaj jego słownictwa i jego wyrażeń. Jeżeli odbiorcą Twoich usług
są osoby, które nie znają fachowego słownictwa obowiązującego w nim, uwzględnij to
przy tworzeniu kampanii AdWords.

Cena za kliknięcie danego słowa kluczowego zależy od:

 

  • konkurencyjności danego słowa, czyli tego ile firm lub osób w danym momencie chce się pokazywać w linkach sponsorowanych Google na te słowo kluczowe;
  • klikalności reklamy, czyli jak często nasza reklama jest klikana przez użytkowników wyszukiwarki Google
  • od tego, czy w tworzonym przez nas tekście reklamy będą słowa kluczowe, na które wyświetlamy reklamę;
  • od tego, czy w tekście strony internetowej, na którą trafia użytkownik po kliknieciu reklamy są słowa kluczowe, na które reklama sie wyswietla.

Definicja Wyniku Jakości podawana przez Google:
Wynik Jakości = (CTR słowa kluczowego, trafność tekstu reklamy, trafność słowa  kluczowego, trafność strony docelowej)